Tyskie Linie Trolejbusowe, eksperci LPW oraz „Gepardy” czyli historia najnowocześniejszych trolejbusów w Polsce!

W tym roku Tyskie Linie Trolejbusowe wprowadziły na linie najnowocześniejsze trolejbusy w Polsce. Nowe pojazdy są do dyspozycji mieszkańców już od połowy 2022 roku
Data publikacji: 10.10.2022 r.

Podziel się:

W tym roku Tyskie Linie Trolejbusowe wprowadziły na linie najnowocześniejsze trolejbusy w Polsce. Nowe pojazdy są do dyspozycji mieszkańców już od połowy 2022 roku, który tym bardziej jest wyjątkowy, gdyż komunikacja trolejbusowa w Tychach obchodzi jubileusz 40-lecia swojego istnienia.

Zanim jednak „Gepardy” pojawiły się na tyskich drogach by służyć mieszkańcom i środowisku, pojawili się oni – eksperci LPW…

To właśnie za sprawą specjalistów z dwóch spółek należących do Grupy LPW, którzy dla Tyskich Linii Trolejbusowych przygotowali kompleksową dokumentację aplikacyjną wraz z programem funkcjonalno-użytkowym oraz zarządzali projektem – możemy dzisiaj mówić o pełnym sukcesie inwestycji zrealizowanej z 3 źródeł finansowania.

Zakup nowych trolejbusów był możliwy dzięki współfinansowaniu z następujących programów:

  1. Regionalny Program Operacyjny Województwa Śląskiego na lata 2014-2020,
    Poddziałanie 4.5.1. Niskoemisyjny transport miejski oraz efektywne oświetlenie – ZIT Subregionu Centralnego.
    Kwota dofinansowania: 9 922 071,25 zł.
  2. Program priorytetowy GEPARD II transport niskoemisyjny.
    Część 3) Śląsk – Zagłębie bezemisyjnego transportu publicznego (dotacja).
    Kwota dofinansowania: 9 922 071,00 zł.
  3. Program priorytetowy GEPARD II transport niskoemisyjny.
    Część 3) Śląsk – Zagłębie bezemisyjnego transportu publicznego (pożyczka).
    Kwota pożyczki: 3 501 908,00 zł.

To właśnie od nazwy programu pochodzi określenie nowych tyskich trolejbusów, o których mówi się „Gepardy”.

Projekt miał na celu zakup elektrobusów ładowanych dynamicznie z trolejbusowej sieci trakcyjnej wraz z budową i modernizacją systemu zasilania.

Zakupione pojazdy, Solaris Trollino 12 Electric, bo o nich mowa, wyglądają jak klasyczne trolejbusy, natomiast zastosowane w nich rozwiązania pozwalają na wyeliminowanie największej wady autobusów elektrycznych, jaką jest konieczność postoju podczas ładowania baterii, te ładują się podczas jazdy.

Nowe trolejbusy posiadają oczywiście szereg udogodnień dla pasażerów, są niskopodłogowe, w pełni klimatyzowane, dostosowane do potrzeb osób z niepełnosprawnościami.

Elektronika ich napędu wykonana jest w technologii SIC (węglika krzemu), czyli jest całkowicie ekologiczna, ale co najważniejsze pozwala w znacznym stopniu ograniczyć zużycie energii elektrycznej. Dodamy jeszcze, że pojazdy te posiadają baterie trakcyjne LTO (litowo-tytanowe), dzięki którym bez podłączenia do sieci trakcyjnej mogą przejechać ok. 65 km.

Baterie zasilają dwa asynchroniczne silniki zintegrowane bezpośrednio z piastami kół tylnych. Takiego rozwiązania nie zastosował jeszcze nikt w Polsce!  – co tym bardziej nas cieszy, bo po raz kolejny mamy do czynienia z innowacyjnym i niespotykanym dotąd projektem.

Z kolei celem budowy i modernizacji systemu zasilania było stworzenie infrastruktury pozwalającej na ograniczenie zużycia energii elektrycznej niezbędnej do zasilania i ładowania pojazdów elektrycznych przez optymalizację parametrów pracy sieci oraz zastosowanie nowoczesnych systemów zdalnego sterowania.
Ponadto projekt zakładał wykonanie nowej konfiguracji układu zasilania sieci trakcyjnej w tym między innymi zabudowę odłączników sekcyjnych.

Dziś razem z TLT dzięki wspólnej współpracy przy realizacji projektu pt: „Zakup elektrycznych pojazdów komunikacji miejskiej wraz z budową i modernizacją systemu zasilania” możemy cieszyć się:

– 6 nowymi elektrobusami ładowanymi dynamicznie z sieci trakcyjnej

– zmodernizowanym systemem zasilania sieci trolejbusowej
– zainstalowaniem nowego punktu zasilania sieci trakcyjnej

Bezpośrednim efektem powyższych działań jest zwiększenie niezawodności funkcjonowania komunikacji publicznej, co bez wątpienia udało się osiągnąć.

„Współpraca z Grupą LPW była wzorowa na każdym etapie realizacji Projektu. Wiedza, doświadczenie, dyspozycyjność, profesjonalizm i dbanie o najmniejsze szczegóły pozwoliły zrealizować przedsięwzięcie z zapewnieniem płynności finansowej oraz w zgodzie z zasadami instytucji finansujących” – mówi Marcin Rogala, Prezes Tyskich Linii Trolejbusowych.

Z ramienia LPW za realizację projektu odpowiadali:
Grzegorz Ocieczek
, Dyrektor ds. Dotacji i Analiz
Łukasz Pachel, Starszy Specjalista ds. Finansowania Zewnętrznego
„Projekt dofinansowany został z pilotażowego programu, łączącego środki Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej oraz Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Śląskiego 
na lata 2014-2020.Zarządzanie projektem dofinansowanym z 3 źródeł (dotacja – RPO WSL, dotacja i pożyczka – NFOŚiGW), z 2 różnych instytucji oraz sam pilotażowy charakter programu były nie lada wyzwaniem.
Działania zarządcze skupiały się przede wszystkim na zapewnieniu płynności finansowej projektu, odpowiednim podziale płatności, dostosowaniu procedur księgowych, promocyjnych, organizacyjnych do wytycznych obu instytucji” – podsumowuje Grzegorz Ocieczek Dyrektor ds. Dotacji i Analiz, LPW Grupa.

 

Zobacz flyer: TLT_Gepardy_case